1- قرب به حق تعالی:
فاطمه زهرا «سلام الله علیها» در پیشگاه خداوند به مقامی رسید که پیامبر اسلام «صلی الله علیه و آله و سلم» فرمود: أَنَّ رَسُولَ اللَّهِ قَالَ لِفَاطِمَةَ يَا فَاطِمَةُ إِنَّ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَغْضَبُ لِغَضَبِكِ وَ يَرْضَى لِرِضَاكِ؛ رسول خدا به فاطمه عليهم السّلام فرمود: خداوند عزّ و جلّ براى خشم فاطمه غضب مىكند و به رضايتش خشنود مىگردد.(الاحتجاج، جلد 2، صفحه 354)
2- شدت علاقه رسول معظم اسلام «صلی الله علیه و آله و سلم» به فاطمه «سلام الله علیها»:
علاقه پیامبر اکرم «صلی الله علیه و آله و سلم» به آن حد بود که بارها آن حضرت فرمودند: ابْنَتِي فَاطِمَةُ ...َ هِيَ بَضْعَةٌ مِنِّي وَ نُورُ عَيْنَيَّ وَ ثَمَرَةُ فُؤَادِي إِذَا قَامَتْ فِي مِحْرَابِهَا ظَهَرَ نُورُهَا لِلْمَلَائِكَة؛ دخترم فاطمه همانا او بزرگ زنان جهانيان است از اولين و آخرين و او پاره تن منست، نور ديدگانم باشد، ميوهى دل منست هر گاه در محراب عبادت بايستد نورش براى فرشتگان آشكار شود.(إرشاد القلوب إلى الصواب، جلد 2، صفحه 295)
یا میفرمود: فَاطِمَةُ بَضْعَةٌ مِنِّي مَنْ آذَاهَا فَقَدْ آذَانِي يَرْضَى اللَّهُ لِرِضَاهَا وَ يَغْضَبُ لِغَضَبِهَا وَ هِيَ سَيِّدَةُ نِسَاءِ الْعَالَمِين؛ فاطمه پاره تن من است هر كس او را آزار دهد مرا آزار داده براى خوشنودى فاطمه خدا خوشنود مىشود و بواسطهى خشم او خدا خشمگين مىشود او بزرگ زنان جهانيانست.(ارشاد القلوب، جلد 2، صفحه 54)
3- علم حضرت:
حضرت فاطمه زهرا «سلام الله علیها» به آن درجه از علم دست یافته بود که رسول خدا «صلی الله علیه و آله و سلم» میفرمود: إِنَّ اللَّهَ جَعَلَ عَلِيّاً وَ زَوْجَتَهُ وَ أَبْنَاءَ [هُ] حُجَجَ اللَّهِ عَلَى خَلْقِهِ- وَ هُمْ أَبْوَابُ الْعِلْمِ فِي أُمَّتِي؛ خداى سبحان؛ على و همسر و فرزندانش را حجّتهاى خود بر مردم قرار داده است و آنان بابهاى علم براى امّت من هستند.(الشواهد التنزیل فی القواعد التفضیل، صفحه 43)
فاطمه زهرا «سلام الله علیها» با جبرئیل امین ارتباط مستقیم و مداوم داشت و پس از رحلت نبی مکرّم اسلام «صلی الله علیه و آله و سلم»، اخبار دنیا، آینده و عالم برزخ را از این فرشته الهی دریافت میکرد، که در مصحف فاطمه موجود است.
میزان علم حضرتش محدود به زمان و مکان نبود؛ بلکه علم او بسیار گسترده نبود و به سرچشمه الهی وصل بود. فاطمه «سلام الله علیها» بر اموری اشراف داشتند که نزد دیگران پوشیده و پنهان بود، از جمله علم به زمان مرگ خودشان، چنانکه به اسماء بنت عمیس همسر جعفر طیار دستور دادن کافور بهشتی را درآورده و مهیا غسل و مرگ شوند.
4- عصمت حضرت:
در شأن نزول آیه تطهیر«إِنَّما يُريدُ اللَّهُ لِيُذْهِبَ عَنْكُمُ الرِّجْسَ أَهْلَ الْبَيْتِ وَ يُطَهِّرَكُمْ تَطْهيراً؛ خداوند فقط مىخواهد پليدى و گناه را از شما اهل بيت دور كند و كاملاً شما را پاك سازد(احزاب/ 33)»، روایات متواتری در دست است که حکایت از نزول آیه در خانه امسلمه دارد و هنگام نزول آیه رسول معظم اسلام «صلی الله علیه و آله و سلم»، حضرت علی «علیه السلام»، فاطمه زهرا «سلام الله علیها»، حسن «علیه السلام» و حسین «علیه السلام» حضور داشتند که پیامبر «صلی الله علیه و آله و سلم» عبای خود را بر روی آنان افکند و دستها را به سوی آسمان بلند کرد و فرمود: خدایا اینان اهل بیت من هستند، پس بر اهل بیت من و آل او درود و رحمت بفرست.
5- شفاعت فاطمه زهرا «سلام الله علیها»:
امام باقر «علیه السلام» فرمود: به خدا سوگند فاطمه «سلام الله علیها» شیعیان خود را یکی از پس از دیگری انتخاب میکند و داخل بهشت میبرد، همانطوریکه پرندگان دانه را برمیدارند.
قَالَ أَبُو جَعْفَرٍ وَ اللَّهِ لَا يَبْقَى فِي النَّاسِ إِلَّا شَاكٌّ أَوْ كَافِرٌ أَوْ مُنَافِقٌ فَإِذَا صَارُوا بَيْنَ الطَّبَقَاتِ نَادَوْا كَمَا قَالَ اللَّهُ تَعَالَى فَما لَنا مِنْ شافِعِينَ وَ لا صَدِيقٍ حَمِيمٍ فَيَقُولُونَ فَلَوْ أَنَّ لَنا كَرَّةً فَنَكُونَ مِنَ الْمُؤْمِنِينَ قَالَ أَبُو جَعْفَرٍ ع هَيْهَاتَ هَيْهَاتَ مُنِعُوا مَا طَلَبُوا وَ لَوْ رُدُّوا لَعادُوا لِما نُهُوا عَنْهُ وَ إِنَّهُمْ لَكاذِبُون؛ حضرت باقر عليه السّلام ميفرمايد: بخدا قسم كه از آن مردم غير از افراد شكاك و كافر و منافق كسى باقى نخواهد ماند. وقتى كه ايشان يعنى كفار در ميان طبقات مردم آمدند چنان كه قرآن در سوره شعراء، آيه 100 و 102 خبر داده ميگويند: ما شفيع و دوست مهربانى نداريم، اى كاش ما چاره ميداشتيم و از مؤمنين محسوب ميشديم. حضرت باقر عليه السّلام گفت: هيهات هيهات!! آنان از خواسته خود ممنوع خواهند شد، و چنان كه قرآن در آيه 38 سوره انعام ميفرمايد: اگر بر ميگشتند نيز مشغول آن كارى ميشدند كه نبايد بشوند؛ آنان دروغگو مىباشند(بحارالانوار، جلد 43، صفحه 65)
در روز قیامت اولین شخصی که وارد بهشت میشود حضرت فاطمه زهرا «سلام الله علیها» است، علماء شیعه و اهل سنت هر دو از طرق مختلف از رسول معظم اسلام «صلی الله علیه و آله و سلم» روایت کردهاند که حضرت فرموده است: أَبُو صَالِحٍ فِي الْأَرْبَعِينَ عَنْ أَبِي حَامِدٍ الْأَسْفَرَائِينِيُّ بِإِسْنَادِهِ عَنْ أَبِي هُرَيْرَةَ قَالَ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ ص أَوَّلُ شَخْصٍ تَدْخُلُ الْجَنَّةَ فَاطِمَه؛ ابوصالح در كتاب اربعين از ابوهريره(بضم هاء و فتح راء) از پيغمبر مكرم اسلام «صلی الله علیه و آله و سلم» روايت ميكند كه فرمود: اولين شخصى كه داخل بهشت مىشود فاطمه زهراء است(بحارالانوار، جلد 43، صفحه 44).
خداوند کریم در قرآن محبّت و مودّت اهل بیت عصمت و طهارت «علیهم السلام» را مزد رسالت دانسته و میفرماید: «ِ قُلْ لا أَسْئَلُكُمْ عَلَيْهِ أَجْراً إِلاَّ الْمَوَدَّةَ فِي الْقُرْبی؛ بگو: «من هيچ پاداشى از شما بر رسالتم درخواست نمىكنم جز دوستداشتن نزديكانم[ اهل بيتم](سوره شورا/ 23).
همچنین رسول مکرّم اسلام «صلی الله علیه و آله و سلم» در جملهای به امیرمؤمنان علی «علیه السلام» فرمودند: فَقَالَ يَا رَسُولَ اللَّهِ وَ مَا الْإِسْلَامُ فَقَالَ ع الْإِسْلَامُ عُرْيَانٌ وَ لِبَاسُهُ التَّقْوَى ... وَ أَسَاسُ الْإِسْلَامِ حُبُّنَا أَهْلَ الْبَيْت؛ همانا اسلام عریان است و لباس آن تقوی است ... و اساس اسلام محبّت اهل بیت است(بحار الانوار، جلد 27، صفحه 82).
انشاءالله ما از شفاعت آن بانوی بزرگ اسلام در روز جزا بهرهمند شویم.